این گزارش مستلزم انجام صحیح تست مطابق با دستورالعملهای تست میباشد که پیش از آزمون ارائه شده است. عملکرد این آزمون به عنوان یک غربالگری اولیه برای بررسی علائم اختلال کمتوجهی - بیش فعالی بسیار مفید است و میتواند راهنمایی برای مراجعه به مراکز روانشناسی در اعلام قطعی وجود یا عدم وجود این اختلالات باشد. نقاط قوت و ضعف مربوط به هر یک از شاخصههای کنترل مهاری و توجه در ادامه بررسی خواهد شد.
قابل ذکر است آزمون IVA۲ یکی از معتبر ترین آزمون های عصبی – روانشناختی در زمینه بررسی توجه و کنترل مهاری میباشد. این آزمون در رده سنی ۶ الی ۵۵ سال با دقت ۹۰ درصد توانایی تشخیص ADHD را در افراد مبتلا به بیش فعالی و با دقت ۸۹ درصد در افراد غیر بیش فعال توانایی تشخیص عدم بیش فعالی را دارد. این درصد در دامنه سنی ۷ الی ۱۲ ساله معادل ۹۲ درصد توانایی تشخیص صحیح بیش فعالی و ۹۰ درصد توانایی صحیح در تشخیص عدم بیش فعالی می باشد.
در این آزمون سطوح نمرهبندی مختلفی وجود دارد: ۷ طبقه زیر نرمال، ۳ طبقه بالای نرمال و خود سطح نرمال
که
معادل
نمره ۱۰۰ در
آزمون میباشد. هرچه این نمره بیشتر از ۱۰۰ باشد نشاندهنده عملکرد بهتر فرد نسبت به سایرین (در سن و
جنسیت
خودش) و هرچه
کمتر از ۱۰۰ باشد نشاندهنده عملکرد ضعیفتر فرد نسبت به سایرین میباشد.
در ادامه مختصری در مورد
شاخصههای
شناختی که در
این گزارش آمده است توضیح داده میشود.
این توضیحات به تحلیل نمودارها و جداول گزارش به شما کمک میکند:
توجه (Attention):
توجه شاخصهای است که به بررسی هوشیاری فرد به پدیدههای
خارجی
میپردازد. این شاخصه از روی 3 شاخصه گوش به زنگی، تمرکز و
سرعت محاسبه میگردد. در این آزمون توجه در دو بُعد توجه شنیداری و توجه دیداری محاسبه
میگردد.
گوش به زنگی (Vigilance): گوش به زنگی یکی از شاخصههای اندازهگیری توجه است و
قابلیت در انعطافپذیری در مواجهه با تغییرات ناگهانی و نیز میزان
تیزحسی در فرد را نشان میدهد. این شاخصه در دو جنبه دیداری و شنیداری ارزیابی
میشود.
تمرکز (Focus): تمرکز شاخصهای است که به اندازهگیری میزان پرتشدن آنی حواس
افراد میپردازد. این شاخصه در دو حس شنیداری و دیداری به صورت
مجزا اندازهگیری میشود.
سرعت (Speed): سرعت شاخصهای است که به بررسی و شناسایی میزان عکسالعمل در
پردازشهای ذهنی افراد میپردازد. این شاخصه در دو قسم دیداری و
شنیداری ارائه میگردد.
توجه مدام (Sustained Attention): توجه مدام به بررسی جامعی از توانمندیهای فرد
در حفظ قابلیتهای ذهنی خود در عکس العمل نشان دادن در هنگام نیاز و نیز عکس
العمل نشان ندادن در در هنگام عدم نیاز میپردازد. این شاخصه نیز در دو بُعد دیداری و
شنیداری محاسبه میشود.
کنترل مهاری (Response Control): کنترل مهاری شاخصه ای روانشناسی است که میزان
کنترل فرد را در مقابل رفتارهای غیرطبیعی و نیز تکانشگری بیان میکند. این
شاخصه از روی 3 شاخصه بازداری، ثبات و مداومت محاسبه میشود. در این آزمون کنترل مهاری
در دو بُعد توجه شنیداری و توجه
دیداری محاسبه میگردد.
بازداری (Prudence): بازداری شاخصهای برای اندازهگیری میزان تکانشگری بوده و
به
نوعی بیانگر قابلیت فرد در متوقف نمودن یک وظیفه تکراری و تفکر
نمودن برای انجام وظیفه بعدی است. این شاخصه در دو جنبه دیداری و شنیداری ارزیابی
میشود.
ثبات (Consistency): ثبات شاخصهای است که توانایی ماندن فرد را بر روی یک وظیفه
ثابت مشخص میکند. این شاخصه در دو بُعد شنیداری و دیداری به
صورت مجزا اندازهگیری میشود.
مداومت (Stamina): مداومت شاخصهای است که به شناسایی و محاسبه مشکل حفظ سرعت و
توجه مدام در طول مدت زمان میپردازد. این شاخصه در دو قسم
دیداری و شنیداری ارائه میگردد.
تنظیم حرکات ظریف (Fine Motor Hyperactivity): مقیاس تنظیم حرکات ظریف به
اندازهگیری اتفاقات غیرطبیعی، تعریف نشده و خارج از محدوده شرح وظایف آزموندهنده
میپردازد.
ادراک (Comprehension): ادراک شاخصهای است که به بررسی توانایی فرد در فهمیدن
معانی یک پدیده میپردازد. ادراک در دو بعد دیداری و شنیداری در آزمون
محاسبه میگردد.
پایداری (Persistence): پایدرای به محاسبه میزان خستگی حرکتی یا ذهنی در آزمون
دهنده در طول کل آزمون میپردازد. پایداری در دو بُعد دیداری و
شنیداری ارزیابی میگردد.
حسی/ حرکتی (Sensory/Motor): شاخصه حسی/حرکتی به اندازهگیری میزان حساسیت
حسگرهای افراد در شناخت یک پدیده مشخص میپردازد. این شاخصه در دو بُعد دیداری
و شنیداری ارائه میگردد.
نتایج آزمون حاکی از احتمال وجود اختلال توجه و تکانشگری در فرد میباشد ولی باید
خاطرنشان
نمود که بر مبنای نتایج یک آزمون، نمیتوان تشخیص قطعی داد و میبایست علائم بالینی نیز بررسی شود.
بدین منظور
توصیه میگردد برای تشخیص قطعی به یکی از مراکز روانشناسی مراجعه فرمائید.
همچنین اگر قبل از آزمون با معرفی به مراکز روانشناسی موافقت کرده باشید
BrainTest به شما
اطلاع خواهد داد.
نتیجه آزمون بر اساس سن و جنسیت اعلامی کاربر تهیه شده و
به آن وابسته است.
مداومت
ثبات
بازداری
سرعت
تمرکز
گوش به زنگی
دیداری | توجه | شنیداری | ||
---|---|---|---|---|
داده خام | امتیاز | مهارت اولیه | امتیاز | داده خام |
91.1% | 0 | گوش به زنگی | 105 | 100.0% |
74.5% | 78 | تمرکز | 84 | 76.2% |
542 میلی ثانیه | 71 | سرعت | 41 | 838 میلی ثانیه |
دیداری | کنتل مهاری | شنیداری | ||
---|---|---|---|---|
داده خام | امتیاز | مهارت اولیه | امتیاز | داده خام |
100.0% | 113 | بازداری | 68 | 93.3% |
76.4% | 91 | ثبات | 78 | 75.2% |
110.2% | 121 | مداومت | 117 | 106.7% |
نرمال
خفیف
متوسط
شدید
حاد
نمره تنظیم حرکات ظریف: 92
تعداد رویدادهای بیش فعالی: 6
علائم | داده خام | امتیاز | وضعیت |
---|---|---|---|
ادراک شنیداری | 98.5٪ | 83 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
ادراک دیداری | 97.1٪ | 59 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
پایداری شنیداری | 105.8٪ | 103 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
پایداری دیداری | 88.3٪ | 95 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
حسی حرکتی شنیداری | 400 میلی ثانیه | 82 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
حسی حرکتی دیداری | 241 میلی ثانیه | 97 |
نرمال خفیف متوسط شدید حاد |
This report requires the correct performance of the test according to the test instructions provided before the test. The Report provides the essential information needed to help guide clinicians in formulating their diagnosis for individuals who may have ADHD.
IVA2 test is one of the most reliable neuro-psychological tests in measuring attention. In the age group of 6 to 55 years, this test has the ability to diagnose ADHD with 90% accuracy in people with hyperactivity and with 89% accuracy in non-ADHD people. This percentage in the age range of 7 to 12 years is equivalent to 92% of the ability to correctly diagnose hyperactivity and 90% of the correct ability to diagnose non- ADHD.
There are different scoring levels in this test: 7 levels below normal, 3 levels
above normal, and the normal
level, which is equivalent to a score of 100 on the test. If this score is more than
100, it indicates a person's
better performance compared to others (in his own age and gender) and if it is less
than 100, it indicates
a person's weaker performance compared to others.
In the following, an abstract
explanation
is
given about the cognitive indicators that are mentioned in this report.
It's helps you for analyze the charts and tables of the report:
Attention: A cognitive index based on a combination of visual and auditory
Vigilance, Focus, and Speed
scales.
Vigilance: A measure of inattention as evidenced by two different types of
errors of omission. It is a
composite of both the Acuity and Elasticity scales.
Focus: A measurement that reflects the total variability of mental
processing speed for all correct
responses during the test.
Speed: A parameter that reflects the amount of reaction time in people's
mental processes.
Sustained Attention: A measurement that provides a global measure of a
person's ability to respond to
stimuli under low-demand conditions accurately, quickly, and reliably.
Response Control: A cognitive index based on a combination of the auditory
and visual Prudence,
Consistency, and Stamina scales.
Prudence: A measure of impulsivity, or of the ability to stop, think and not
automatically react to a foil.
Consistency: A measure of the ability to stay on task and sustain a reliable
effort.
Stamina: A cognitive index used to help identify difficulty in maintaining
speed and sustaining attention
and effort over time.
Fine Motor Hyperactivity: A measure that records off-task behaviors.
Comprehension: A measure of idiopathic errors.
Persistence: A measure of motivation or of motor or mental fatigue when the
test taker is asked to do
“one more thing.”
Sensory/Motor: A measure of gross motor speed based on simple reaction time
to singular test stimuli.
These test findings support a working diagnosis of
Attention-Deficit/Hyperactivity
Disorder, combined presentation, and this individual's pattern of
responding was indicative of
impairments likely to impact his functioning in the home and school
settings.However, it is necessary to
determine the occurrence of several inattentive or hyperactive/impulsive
symptoms before the age of twelve
in order to diagnose ADHD for adolescents or adults. Since the examiner did not
identify whether this
individual had ADHD symptoms when he was a child, it is essential that the
examiner clarify this
individual's clinical history in order to make a definitive diagnosis. It
will also be necessary that
Mild neurocognitive disorder and other mental disorders be ruled out as possible
underlying causes for this
individual's ADHD symptoms.
The test result is based on the age and gender declared by the user and dependent on
it.
Speed
Focus
Vigilance
Stamina
Consistency
Prudence
Auditory | Attention | Visual | ||
---|---|---|---|---|
Raw | Qoutient | Primary Scales | Qoutient | Raw |
100.0% | 105 | Vigilance | 0 | 91.1% |
76.2% | 84 | Focus | 78 | 74.5% |
838 ms | 41 | Speed | 71 | 542 ms |
Auditory | Response Control | Visual | ||
---|---|---|---|---|
Raw | Qoutient | Primary Scales | Qoutient | Raw |
93.3% | 68 | Prudence | 113 | 100.0% |
75.2% | 78 | Consistency | 91 | 76.4% |
106.7% | 117 | Stamina | 121 | 110.2% |
WNL
Mild
Mod
Sev
Ext
Fine Motor Hyperactivity: 92
Hyperactive Event: 6
Symptomatic | Raw | Qoutient | Status |
---|---|---|---|
Comprehension (A) | 98.5٪ | 83 |
WNL Mild Mod Sev Ext |
Comprehension (V) | 97.1٪ | 59 |
WNL Mild Mod Sev Ext |
Persistence (A) | 105.8٪ | 103 |
WNL Mild Mod Sev Ext |
Persistence (V) | 88.3٪ | 95 |
WNL Mild Mod Sev Ext |
Sensory/Motor (A) | 400 ms | 82 |
WNL Mild Mod Sev Ext |
Sensory/Motor (V) | 241 ms | 97 |
WNL Mild Mod Sev Ext |